Tre utmärkelser förvirrar ofta!
Det finns vissa saker som själen ofta förvirrar och blandar ihop, och endast de med djup insikt och visdom kan riktigt skilja dem åt. Ibn al-Qayyim påpekar några av dessa detaljer och utmärkelser som bör göras.
1. Självrespekt vs. Fåfänga
"Självrespekt är att höja din själ över de futtiga och obetydliga saker som gör att människor böjer halsen. På sådant sätt hindrar han sig själv från detta.
Detta skiljer sig från arrogans, vilket är en egenskap som är född från två saker: att vara imponerad av sig själv och att nedvärdera andra. Så, arrogans föds ur dessa två saker, och den första (dvs. självrespekt) är född av två saker: att ära sig själv och att göra det nobelt ...
Grunden för allt detta är att förbereda och träna upp själen och ge dess ägare företräde över den. Så, om man misslyckas i sin beredning och träning, då har han misslyckats med allt. "
2. Att skydda sig själv vs. arrogans
"Den som skyddar sig själv är lik den man som tar på sig nya kläder, rena och vita, samt dyrt. Så tillträder han kungarna och de under dem i dessa kläder. Han strävar efter att skydda dessa kläder från fläckar och smuts som skulle kunna påverka dess vithet och renhet. På detta sätt ser du honom se ädel ut och ständigt fly från de platser där han fruktar att det kommer att smutsa ner hans kläder. Han tillåter inte att någon fläck eller stänk av smuts komma åt hans kläder.
Detta är liknelsen av den som stärker och bygger sitt hjärta och religion: du ser honom undvika fläckar av synd, eftersom den fläckar hjärtat och smutsar ner det mer än någon fläck av smuts som kan smutsa ner någon ren och vit klädnad. Men ögonen är täckta från att se dessa fläckar. Du ser honom springa ifrån eventuella fläckar, är försiktig runt folk, sällan blandas med dem av rädsla för att samma sak skulle kunna ske med hans hjärta som det skulle kunna inträffade på hans vita kläder om han var runt slaktare och kockar.
Detta skiljer sig från den som upphöjer sig själv, även om han liknar de ovan i hans undvikande av dessa saker, avser han med detta att kliva över folks halsar och att sätta dem under hans fötter. Så detta är en färg, och det där är en annan färg. "
3. Ödmjukhet vs Förnedring
"Ödmjukhet är född ur:
• kunskap om Allah, Hans Namn, Hans Attribut och Hans upphöjdhet, såväl att älska och upphöja Honom
• att känna sig själv och sina brister.
Från dessa två kommer det karakteristiska av ödmjukhet, och det är underkuvandet av hjärtat till Allah och att sänka vingen av underkastelse och nåd till Hans tjänare. Så han ser inte någon dygd som han har över andra, och han ser inga rättigheter av hans över andra. Snarare ser han dygden av andra över honom, och han ser deras rättigheter före sin egen. Detta är en egenskap som Allah ger till dem Han älskar och vill göra ädla och nära Honom.
När det gäller förnedring, det är ödmjukhet och ansträngning i själen för att förvärva vad den önskar, liksom ödmjukhet av de låga i att uppfylla sina önskningar, ödmjukhet av offret till hans förtryckare och ödmjukheten av någon som söker något från någon annan till den personen. Detta är ödmjukhet och underlägsenhet, och det har ingenting att göra med äkta ödmjukhet. Allah älskar ödmjukhet och Han hatar förödmjukelse och förnedring. Det rapporteras i Sahih att Allahs budbärare sade: "Det uppenbarades för mig att ni ska vara ödmjuka så att ingen skall berömma sig över andra, och ingen ska kränka andra."
['ar-Ruh'; s. 313-317]