Att sova naken

Finns det något förbud mot att sova utan kläder, och i så fall även om det är med ens fru? observera att jag inte menar vid intimt umgänge, utan när man ska sova. Må Allâh belöna er med gott.
Svar:
Prisad vare Allâh.
Ens ’awra måste vara täckt i alla tillfällen förutom vid nödvändightesåtgärder som te. x bad (dusch), intimt umgänge, uträttandet av naturliga behov och liknande ting. När det dock inte finns någon anledning till det så måste ’awran täckas, detta baserat på vad som har rapporterats från Bahz ibn Hakêm från hans fader från hans farfar  att han sade: ”Å Allâhs sändebud, vår ’awra, vad bör täckas och inte täckas?” Han  sade: ”Täck din ’awra förutom för din hustru eller den som du rättmätigt besitter” Han sade: ”Och när en man är i en annan mans sällskap?” Han  sade: ”Om du förmår att inte låta någon se din ’awra så gör det” Han sade: ”Och om någon av oss skulle befinna sig ensam?” Han  sade: ”Allâh är mer förtjänt att skämmas inför” [Tirmidhi, #2769 m.fl].
Grundat på ovan, är det inte tillåtet för dig att sova utan att din ’awra är täckt med kläder, vare sig du sover med din fru eller ensam. Däremot är det tillåtet att avtäcka sin ’awra vid behov endast.
Och Allâh vet bäst.



Finns det något förbud mot att sova utan kläder, och i så fall även om det är med ens fru? observera att jag inte menar vid intimt umgänge, utan när man ska sova. Må Allâh belöna er med gott.

Svar:

Prisad vare Allâh.

Ens ’awra måste vara täckt i alla tillfällen förutom vid nödvändightesåtgärder som te. x bad (dusch), intimt umgänge, uträttandet av naturliga behov och liknande ting.
När det dock inte finns någon anledning till det så måste ’awran täckas, detta baserat på vad som har rapporterats från Bahz ibn Hakêm från hans fader från hans farfar  att
han sade: ”Å Allâhs sändebud, vår ’awra, vad bör täckas och inte täckas?”
Han  sade: ”Täck din ’awra förutom för din hustru eller den som du rättmätigt besitter”
Han sade: ”Och när en man är i en annan mans sällskap?”
Han  sade: ”Om du förmår att inte låta någon se din ’awra så gör det”
Han sade: ”Och om någon av oss skulle befinna sig ensam?”
Han  sade: ”Allâh är mer förtjänt att skämmas inför” [Tirmidhi, #2769 m.fl].

Grundat på ovan, är det inte tillåtet för dig att sova utan att din ’awra är täckt med kläder, vare sig du sover med din fru eller ensam. Däremot är det tillåtet att avtäcka sin ’awra vid behov endast.

Och Allâh vet bäst.
ALLAH'U AKBAR

Ta hand om dina föräldrar, kommer dina barn att ta hand om dig!


Abu Hurayrah må Allah vara nöjd med honom berättade att en man kom till profeten frid vare över honom och frågade:
”Åh Allahs sändebud, vem har störst rättighet över mig i form av umgänge?”
Profeten frid vare över honom svarade:
”Din mor”
Mannen frågade vidare, vem därefter?
Profeten frid vare över honom svarade:
”Din mor”
Mannen frågade vem kommer därefter?
Profeten frid vare över honom svarade:
”Din mor”
Mannen frågade ytligare vem kommer därefter?
Profeten frid vare över honom svarade:
”Din far”
ALLAH'U AKBAR

Sh. Ibn Uthaymeen: Råd om enighet



Skrivet av Muhammad Ibn Salih Al-Uthaymeen

Jag råder mina bröder att de ska förena deras led, och att de ska vara som ett enda organ som syftar till att fastställa Allahs religion, som Allah - den Högste - säger: ''Han har föreskrivit för er samma [regel för] tron som Han anbefallde Noa - detta har Vi uppenbarat för dig [Muhammad] - och som Vi anbefallde Abraham och Moses och Jesus, nämligen att hålla fast vid [den sanna] trons [principer] och att aldrig tillåta söndring... ''[Koranen 42:13]

Härigenom blir det mycket tydligt om vad som krävs av oss - så som det krävdes av profeterna som var främst i att lösa - att fastställa Religionen och att inte göra några divisioner däri. Så vår Herre - den Mäktige och Majestätisk - beordrade oss att fastställa Religionen och att inte göra några divisioner i den. O mina bröder! Förena era led, och skilj er inte åt, eftersom Allah - den Högste - säger: ''Och lyd Gud och Hans Sändebud och undvik tvister och osämja; de skulle komma ert mod att sjunka och er trosvisshet att försvagas. Och håll stånd! Gud är med de uthålliga.''[Koranen 8:46]

Stämpla inte varandra som avvikare eller att stämpla varandra som syndare. Om du ser i någon av dina bröder det som är stötande, gå då till dem och diskutera med dem om detta, tills dina ord förenas, och sålunda orsaka Ummahn att förbli enat. Ingen av er ska försöka förtala sin bror, eftersom detta kommer att orsaka en hel del fiendskap och hat. Likaså bör ingen av er förklara sin muslimska broder att vara en icke-troende, innovatör eller en syndare - eftersom det inte är från karaktären av en muslim.

 


ALLAH'U AKBAR

Fem syften med prövningar.



Fem syften med prövningar

Prövningar antingen förgör eller utvecklar en människia, beroende på hur man bemöter dem. Tyvärr lyckas inte de flesta människorna inse hur Allâh använder Sig av prövningar i deras liv för deras eget bästa. De reagerar enfaldigt och hatar sina problem, istället för att stanna upp för att fundera över vilken nytta som skulle kunna finnas med dem.

Vi skall här
nämna fem syften med prövningar, som Allâh använder sig av för människans bästa:

1. För att VÄGLEDA människan


Ibland tänder Allâh elden under mäninskan så att hon skall börja röra på sig ur sitt stillastående. Problem reinriktar oss till en ny riktning, de motiverar oss till att förända oss. Försöker Allâh fånga människans uppmärksamhet?

“Ibland är en smärtsam situation nödvändig för att driva oss till att förändra våra handlingar/vårt beteende.”

2. För att TESTA människan

Människorna är som tepåsar. Om man vill veta vad som finns i påsen, doppar dem i hett vatten... Har Allâh prövat dig med problem? Vad har problem avslöjat om dig?

“När man har många sorters problem, bör man vara mycket glad, för man vet att de testar din tro och att de skall ge dig tålamod.”

3. För att TILLRÄTTAVISA människan

Vissa lärdomar lär vi oss genom smärta och nederlag. Det är möjligt att ens föräldrar varnat en från att röra vid en het spis…men med största sannolikhet är det först när man bränt sig som man lärt sig att hålla sig borta från den...  Ibland lär vi oss det rätta värdet av saker och ting - så som hälsa, pengar och mellanmänskliga förhållanden - först när vi förlorar dem.

“Det var det bästa som hade kunnat hända mig, för det har lärt mig att uppmärksamma Dina Lagar.”

4. För att SKYDDA människan

Problem kan vara en maskerad välsignelse om den skyddar en från en större fara. Förra året fick en vän till mig sparken, för att han vägrade göra något moraliskt inkorrekt som chefen hade begärt från honom. Hans arbetslöshet var ett problem – men den räddade honom från att bli förnedrad och häktad ett år senare, när chefens fiffel upptäcktes och uppdagades.

“Du har planerat skada mig, men Allah har planerat att skona mig just genom dina onda planer…”

5. För att RENA/FÖRÄDLA människan

När man bemöter prövningar på ett korrekt sätt så förstärker de ens karaktär. Allâh vill se människans karaktär, inte ens begåvning. Ens förhållande till Allâh och ens karaktär är det enda som följer människan in i evigheten.

“Vi bör glädjas när vi stöter på problem; de hjälper oss att lära oss att vara tålmodiga. Tålamod utvecklar karaktärsstyrka i oss och hjälper oss att utveckla tillit till Allâh, varje gång, allt mer och mer - ända tills vårt hopp och vår tro blir starka och stabila."

Poängen är:

Allah sysselsätter Sig med människans liv - även om man själv inte märker av det eller inte förstår det. Men det blir mycket lättare och mer lönsamt för människan om man samarbetar med Honom.

“Framgång mäts inte bara genom bedrifter, utan även genom dem lärdomar man lärt sig, genom liv som man har berört och ögonblick som är delade på vägen.”

Och Allah vet bäst.
ALLAH'U AKBAR

Vad är förlovning enligt Islam?



Fråga:
Vad är förlovning enligt Islam. Vanligtvis är en förlovnings fest en [träff] där fästmannen/fästmön byter ringar. Är detta föreskrivet inom den Islamiska Sharian?

Svar:
Prisad vare Allah.

Förlovning enligt Sharia betyder att mannen frågar kvinnan om hon vill gifta sig med honom. Enligt de lärda är förlovning föreskriven för en som vill gifta sig. Allah säger: "Ni kan inte klandras om ni låter [sådana] kvinnor förstå att ni vill ingå äktenskap med dem..." [al-Baqarah 2:235]

Och det återberättades i Bukhari att Profetenförlovade sig med Aishah. I Bukhari nämns även att Profetenförlovade sig med Hafsah. Och det har återberättats att Allahs Sändebuduppmanade den som vill gifta sig att titta på den kvinnan som har vill fria till.


Men i den Islamiska Sharian finns det inga specifika vanor som måste utföras vad gäller en förlovning. Det vissa muslimer gör är att offentliggöra förlovningen, ha en fest för att fira den och ger ut presenter, allt detta hamnar under rubriken "traditioner" som i princip är tillåtna, och inget utav dem är haram (otillåtet) förutom det som Sharian anser vara haram – som exempelvis att det förlovade paret byter ringar. Denna tradition går emot Sharian i följande punkter:

1. Vissa människor tror att dessa ringar kommer stärka kärleken mellan makarna och kan påverka deras relation. Detta är en tro baserad på okunnighet, har ingen grund i Sharian och låter ovettigt.

2. Denna tradition involverar imiterande av icke - muslimer, så som kristna och andra. Detta är inte något muslimsk tradition överhuvudtaget. Allahs Sändebudvarnade oss från detta när han sade, "Ni kommer oundvikligt följa vägarna som de som kom före er [följde], Shibr (handslängd) för Shibr (handslängd) och kubik för kubik, tills även om de går in i ett ödlehål så kommer ni att följa dem." Vi sade,"Åh Allahs Sändebud, [menar du] judarna och de kristna?" Han sade, "Vem annars?"[Återberättad av al-Bukhaari]

Och Profetensade: "Den som imiterar ett folk är en av dem."[Återberättad av Abu Dawood]

3. Denna förlovning sker vanligtvis innan Aqd (äktenskapskontraktet) i vilket det inte är tillåtet för mannen att sätta in ringen i hans fästmös finger och röra henne, för att hon fortfarande är en främling (icke-mahram) för honom, och har inte blivit hans hustru än.

Slutligen vill vi citera Shaykh Ibn Uthaymeens ord gällande detta (må Allah vara barmhärtig mot honom):

"Dublah är ett ord som refererar till förlovningsringen. I grunden finns det inget fel med ringar (d.v.s. de är tillåtna) förutom om de är i sällskap med en viss tro, så som vissa människor gör - när mannen skriver hans namn på ringen som han ger till hans fästmö, och kvinnan skriver hennes namn på ringen som hon ger till hennes fästman, och tror på att denna kommer försäkra banden mellan makarna. I detta fall är denna 'dublah' eller förlovningsring haram, för att den representerar en anknytning till något som inte har någon grund i Sharian och som inte låter vettigt. På samma sätt är det inte tillåtet för mannen att själv sätta in ringen i kvinnans hand, för att hon inte är hans hustru än, hon är fortfarande en främling (icke-mahram) för honom; hon är inte hans hustru förrän efter äktenskapskontraktet är gjort."

ALLAH'U AKBAR

Bli inte ilsken!



Det är rapporterat från Abo Ad-Dardâ’ att en man sade till Allâhs sändebud: "Informera mig om en handling som låter mig inträda paradiset?" Sändebudet
sade: ”Bli inte ilsken och du skall få paradiset[Nedtecknad av At-Tabarâni med autentisk berättarkedja enligt Shaykh Al-Albâni].

Innebörden: Var inte den som blir arg fort och lättuppretlig, utan var sansad och behärskad.

För sannerligen är det så att djävulen får ett övertag när människan är arg, och utnyttjar situationen för att få människan att säga och göra det som obehagar Herren. Men den som håller tillbaka ilskan förödmjukar djävulen och bevarar på så sätt sin heder och religion. 

Ilska medför mycket ont, till den grad att människan ibland svär åt sig själv eller sin religion, sin skapare, begär skilsmässa, ta sönder ett glas, bränner upp sina kläder. Många av handlingarna som utförs vid ilsket tillstånd är i likhet med handlingar utförda av en mentalt sjuk person.

Profeten
brukade beordra den ilskne med olika botemedel som hindrar och dämpar ilskan, och hanbrukade även lovprisa den som behärskade sig från att bli arg.


1. Att söka skydd hos Allâh från den förrädiske djävulen

Sulajmân Ibn Soradin
sade: ”Jag satt med Allâhs sändebudnär två personer svor åt varandra, varav den ena blev röd i ansiktet och fick uppsvällda blodådror. Då sade Allâh sändebud: ”Jag vet ett ord, om han sade det skulle det han känner (ilskan) försvinna, om han sade: ”Jag söker skydd hos Allâh från djävulen” (’A’ûthu billâh min as-Shaytân) skulle det han känner försvinna” [Bukhari och Muslim].


2. Att gå från stående till sittande eller från sittande till liggande

Abo Dharr
sade, Allâhs sändebudsade: ”Om någon utav er blir arg när han står upp, låt honom då sitta ner, om ilskan inte försvinner, låt honom då lägga sig ner” [Abo Dawôd].


3.Tystnad

Ibn Abbâs
sade, Allâhs sändebudsade: ”…och om du blir arg så var tyst” Detta upprepade hantre gånger. [Ahmad och Bukhar i hans ’Adab al-Mufrad].


4.Allâhs sändebud lovprisade den som behärskar sig själv och dämpar sin ilska

Anas
sade: ”Profetengick förbi några som brottades, så han frågade: ”Vad är detta?” De (följeslagarna) sade: ”Å, Allâhs sändebud, detta är brottaren som brottar ner vem han än möter” Profetensade: ”Ska jag berätta för er om någon som är starkare än honom? En man som blir orätt behandlad av en annan och klarar av att behärska sig utan att bli arg. Den mannen har då besegrat honom (den som gjort orätt), sin egen djävul och den andra mannens djävul[Al-Bazzâr, förklarad sund av Al-’Asqalâni].
ALLAH'U AKBAR

15 tips kan hjälpa dig få belöning från Allah!



1 - Undvik saker som Allah har förbjudit, bland annat stora synder samt mindre synder, och utför det som Allah beordrar oss att utföra.

Profeten  sade: "Allah har noterat de goda gärningar och onda gärningar. Och han gjorde dem tydliga. Den som haft för avsikt att utföra en god gärning men inte utfört den, kommer att få den registrerad som en utförd god gärning. Om gärningen också utförs, kommer Allah att registrera den tiofalt eller ända upp till sjuhundrafalt. Den som haft för avsikt att utföra en dålig gärning men sedan inte utfört den, får den registrerad som en utförd god gärning. Om gärningen också utförs, kommer Allah att registrera den som en utförd dålig gärning. "(Sahih Al-Jami)

 

2 - Att recitera Koranen och funderar över dess innebörd:

Profeten  sade: "Den som reciterar ett ord från Allahs Bok blir belönad för en god gärning och tio mer som det, och jag säger inte att Alif Lam Mim är ett ord, utan Alif är ett ord och Lam är ett ord och Mim är ett ord "(Alif Lam Mim är 3 arabiska tecken.)

3 – Att vägleda människor till rättfärdiga handlingar:

Profeten  sade: "Den som vägleder en till en bra sak kommer att få samma belöning som den person som utför handlingen(Sahih Al-Jami)

4 - Påbjuda gott och utrota ondskan: 

Allah uppenbarade i Koranen: FÖR DERAS trots och deras ständiga överträdelser [av Guds bud] förbannade David och Jesus, Marias son dem som förnekade sanningen bland Israels barn. (Koranen 5: 78) 

Detta är en av de obligatoriska uppgifterna som många människor misslyckas med att utföra idag. På grund av denna anledning begås synderna öppet och utan skam och ingen säger något om dem. 

Profeten  sade: "Om folk ser en ond gärning, och de ändrar inte det, då lägger kanske Allah på dem alla ett straff". Allah säger i Koranen: "Och de troende, män och kvinnor, skyddar vänner till varandra, de påbjuder rätt och förbjuder fel.. " 

5 – Att åkalla Allah:

Det är den bästa handling av dyrkan såsom profeten  sade: "Den mest ärbara handling av dyrkan är åkallan(Sahih Al-Jami) 

Det är väldigt viktigt att vara säker på att Allah kommer att svara på ens bön, profeten  sade: "Det finns ingen muslim på denna jord som åkallar Allah utan att Allah kommer att ge honom vad han frågat efter eller så kommer Allah att ta bort något ont från honom , så länge han inte ber om något ont eller så länge han inte ber om att bryta släktbandet och så länge han inte blir otålig och säger: 'Jag åkallade och åkallade men jag har inte blivit besvarad "

6 - Att gifta sig med en religiös kvinnor: 

Profeten  sade: " En kvinna blir gift av fyra orsaker; hennes rikedom, hennes sociala status, hennes skönhet eller hennes religion (moral), så gift er med den religiösa kvinnan om ni inte vill bli förlorare ." 

Han  sade också, "Ett tacksamt hjärta, en tunga som kommer ihåg Allah och en from hustru som hjälper dig i dina världsliga och religiösa frågor, är bättre än vad folk lägger på hög(Sahih Al-Jami)

7 - Att uppfostra fromma barn och att träna dem att ha bra islamisk karaktär: 

Profeten  sade: "En man kommer att höjas några grader i paradiset och han kommer att säga:" Av vilken anledning får jag det här? "Han kommer att bli tillsagda, "På grund av din son som ber om förlåtelse för dig

8 – Att ha ett gott uppförande och karaktär: 

Profeten  sade: "Den mest älskade av er till mig och den närmaste av er till mig i Livet Efter Detta är de av er som har det bästa uppförandet; den mest hatade av er till mig och längst bort från mig i Livet Efter Detta är de av er som har det sämsta uppförandet, de som talar och inte ens bryr sig om vad de säger"(Sahih Al-Jami)

Han  sade också:" Personen med ett gott uppförande kommer att få samma belöning som den person som ber under natten och fastar under dagen "(Sahih Al-Jami)

9 - Utföra många frivilliga böner: 

Detta är särskilt fördelaktigt under den sista tredjedelen av natten då portarna till himlen öppnas och böner besvaras. Profeten  sade: "Allah väntar tills en halv eller två tredjedelar av natten har passerat och Han säger;" Mina tjänare skall inte fråga någon annan förutom Mig. Den som frågar mig, så skall jag svara honom. Den som frågar mig om något, kommer Jag att ge det till honom. Den som ber om min förlåtelse, så skall Jag förlåta honom. Och detta fortsätter tills gryningen "(Sahih Al-Jami). 

Likaså, att utför Sunna böner är också ett sätt att vinna Allahs välbehag och belöning. Dessa Sunna böner är två rakat (enheter) före gryningens obligatoriska bön, fyra före middagstidens obligatoriska bön och fyra efter det, två efter solnedgångens bön och två efter nattens bön och witr bönen.

(Alltså 2 raaka före fajr, fyra raaka innan Dhuhr och fyra raaka eften den, 2 raaka efter Maghrib och 2 raaka efter Isha, samt 1 eller 3 raaka witr. öa)

10 - Att vara lydig och respektfull mot sina föräldrar: 

Detta är en av de bästa sätten att uppnå Allahs välbehag och belöning. Allah nämner att tillbe honom och att lyda sina föräldrar. Allah säger i Koranen: Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom. Och [Han har anbefallt er] att visa godhet mot [era] föräldrar. Om en av dem eller båda uppnår hög ålder i din vård, var då inte otålig eller sträng mot dem, tillrättavisa dem inte, och tala alltid hövligt och vänligt till dem.(Koranen: 17:23)

11 – Heligt krig i Allahs väg:

En hadith av Profeten  säger, "Att vara på sin vakt i vägen för Allah för en månad är bättre än evig fasta under ett år. Den som dör medan han bevakar i vägen för Allah. kommer att vara säker från den stora avskräcken. Och han kommer att tillgodoses för sina åtgärder, samt känna doften från paradiset, och få belöningen för den som vaktar tills Allah återupplivar honom "(Sahih Al-Jami)

12 – Att komma ihåg Allah vid alla tillfällen: 

Profeten  uppgav att Allah sa: "Jag är mot mina tjänare så som han förväntar sig av Mig, Jag är med honom när han ihågkommer Mig. Om han ihågkommer Mig i sitt hjärta, så ihågkommer Jag honom för Mig själv, och om han ihågkommer Mig i ett sällskap, så nämner Jag honom i ett bättre sällskap än hans.. " (Al-Bukhari)

13 - Att tala sanning och att inte frukta bestraffning från någon: 

Profeten  sade: "Ledaren av martyrerna är Hamza ibn Abdul Muttalib och en person som står inför en orättvis härskare och råder honom att göra gott och han dödas på grund av sitt tal "(Sahih Al-Jami)

14 – Att ge välgörenhet och att spendera i Allahs väg:

Allah säger i Koranen: "De som ger av vad de äger, nattetid eller under dagen, i tysthet eller öppet i allas åsyn, skall få sin lön av sin Herre och de skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem"(Koranen 2:274) 

Allah säger också: " Och ge av det som Vi har skänkt er för er försörjning innan ni känner döden närma sig och ni säger: "Herre! Ge mig bara ett kort uppskov; då skall jag ge åt de behövande och leva som en rättskaffens människa!" "(Koranen 63:10)

15 - Att lära sig nyttig kunskap: 

Man ska lära sig den kunskap som kommer att gynna honom i det kommande livet och agera genom det för att vara ett gott exempel för andra. Giltig kunskap är det som är baserat på Koranen och Sunnahn.

ALLAH'U AKBAR

På Alla hjärtans dag ...




Jag är inte tvungen att erkänna för er denna dag att jag har känt kärlek. Likväl tvinga det inte mig att bestämma en dag för resten av mitt liv att ångra mordet på ''kärlekens skyddshelgon'' (Valentine) och fira honom. Jag är inte skyldig att visa kärlek till dem som massakrera begreppet på sann kärlek i våra länder, dödar våra drömmar och fördärvar vår ungdom. Jag är inte skyldig att bete mig som ett oskyldigt barn, för att få ett rött hjärta med höger hand medan de förrädiskt hugger oss bakifrån med sin vänstra hand. Jag är inte skyldig att fira Astartes floder av tårar för Adonis, medans våra muslimska bröder och systrars blod sprider sig som floder på gatorna i våra länder. Anemoner ska endast växa i blodet av vår Ummah (nation), inte i tårar av olaglig kärlek.


 

Historien har krossats under fötterna på dem som kom till våra länder. Jag vill säga till dem: Ni kommer aldrig att vara kärare för mig än Huda och Abeer (två unga muslimska tjejer som föll offer för fiendens brutala attacker i Gaza och Irak). Ditt gula leende kommer aldrig lura mig att glömma Imaan och Mohammed Al-durra (palestinska barn som dödats av sionisterna). Jag kommer inte att kunna dölja mitt ansikte och dela din glädje och glömma vår Ummahs sorg.

Jag är inte tvungen att leva som en ja-sägare medan de tvingar mig att komma ihåg dem som jag älskar en dag, för jag har många nära och kära. Om de har Valentine, så har jag någon mycket större än honom, Muhammed  som lärde mig att ägna hela mitt liv och dagar för kärlek. Han lärde mig att när jag älskar någon, ska jag snabbt komma till honom, inte vänta tills den 14 februari eller något annat datum och berätta för honom hur jag känner. Han lärde mig att en gåva (oavsett dess värde och färg) är kärlekens budskap. Därför sade han : "Utbyt presenter och ni kommer att älska varandra." Han lärde mig ett sätt att vara vackrare än Adonis och överlägsen Venus. Därför sade han : "Allah är vacker och Han älskar skönhet."

Muhammed lärde mig att Allah Den Allsmäktige älskar mig eftersom jag lever med kärlek. Därför sade han : "Min kärlek förfaller till de som älskar varandra för Min skull, träffas för Min skull och besöka varandra för Min skull." Han lovade mig att jag kommer vara med honom om jag älskar honom, kärlek till profeten är mer än bara ord. Han sade: "Man kommer att uppstå med dem som han älskar."

Muhammed hänvisade mig till versen där Allah Den Upphöjde säger: ''Den Dagen skall de som förut var nära vänner bli varandras fiender, [alla] utom de som fruktade Gud. ''[Koranen 43: 67] Han talade om för mig att det väsentliga av min kärlek i denna värld är kärleken till Allah den Allsmäktige och kärlek för Hans skull. I en hadith sade han : "Den som älskar för Allahs skull, hatar för Allahs skull, ger för Allahs skull och håller tillbaka för Allahs skull har perfekt tro."

Muhammed lärde mig att välja de som jag älskar för att inte ångra min kärlek, Allah Den Upphöjde säger: ''den Dag då den orättfärdige biter sig i handen [i förtvivlan] och ropar: "Om jag ändå hade följt sändebudets väg! Nu är jag förlorad! Om jag ändå hade avstått från vänskapen med den mannen! Han ledde mig på avvägar, när Guds budskap redan hade nått mig." [Så] leder Djävulen människan vilse och tar därefter sin hand ifrån henne.''[Koranen 25: 27-29]

Vad gäller dem som älskar varandra för Allahs skull Den Allsmäktige, kommer Han att skydda dem på Domedagen under Hans skugga då det inte finns någon skugga förutom Hans och inkludera dem i Hans kärlek. På Domedagen kommer Allah Den Allsmäktige kalla på dem sägande: "Var är de som älskar varandra för Min Majestät? Idag kommer jag att skydda dem under min skugga, vilket idag inte finns någon skugga förutom Min". Han kommer prisa dem sägande: "De som älskar varandra för Min skull, för dem [är] predikstolar av ljus, profeterna och martyrerna kommer att titta på dem med beundran."

Förbannad är Alla hjärtans dag som troget hålls fast vid av icke-muslimer, missbrukar vår profet med sina tecknade serier och filmer. Hur kan jag medverka i Alla hjärtans dag i samband med vilken parlamentet i Nederländerna sade till hela världen: "Om muslimer vill leva här, måste de slita upp halva Koranen och kasta bort det?"

Må Allah Den Allsmäktige avslöja de sanna ansikten av dem som kallar till sådana styggelser! Om någon enfaldig muslim har blivit lurad av dessa falska, bedrägliga och förvrängda medier, så finns det många andra som har sett igenom fasaden av illegal kärlek som de marknadsför.
ALLAH'U AKBAR

Kännedom om Den Islamska religionen med dess bevis! fem grundpelarna!



Shaykh-ul-Islam Muhammad bin Abdil Wahhab

Det innebär att man underkastar sig Allah med Tawhîd, underkuvar sig Honom med lydnad och undviker, avsvär sig från Shirk och dess folk. Detta består av tre nivåer; Islam, Iman och Ihsan. Varje nivå har pelare.

Islams grundpelare är fem: Trosbekännelsen att det inte finns någon värd dyrkan utom Allah och att Mohammad är Allahs sändebud, Att förrätta bönen, Betala allmosa, Fasta ramadan och Vallfärd till Allahs heliga Hus (Kabbah)

Bevis för trosbekännelsen är Allahs yttrande; GUD [SJÄLV] vittnar - och [så gör] änglarna och de som har kunskap - att det inte finns en annan gud än Han, Upprätthållaren av rättvisa och jämvikt; ingen annan gud finns än Han, den Allsmäktige, den Vise(al-imran: 18)

Dess betydelse är att det inte finns någon som dyrkas i sanning utom Allah. ¨Det finns ingen värd dyrkan¨ förnekar av allt utom Allah. ¨utom Allah¨ fastställer att dyrkan endast tillkommer Allah. Han har ingen vid sin sida i Sin Dyrkan, precis som Han inte har någon vid Sin sida i Sitt Herravälde. Förklaringen som tydliggör detta är Allahs yttrande: ABRAHAM talade till sin fader och sitt folk och sade: "Jag avsvär mig allt ansvar för er dyrkan [av falska gudar]! [Jag dyrkar] ingen annan än Honom som har skapat mig, och Han skall leda mig på rätt väg!" Och dessa ord yttrade han för att de skulle bevaras bland hans efterkommande, så att de [som avviker från den rena tron] skall finna vägen tillbaka. (az-Zukhruf: 26-28)

Samt: Säg: "Efterföljare av äldre tiders uppenbarelser! Låt oss samlas kring en regel, gemensam för oss och för er - att vi inte skall dyrka någon utom Gud och inte sätta något vid Guds sida och inte erkänna andra människor som våra herrar och beskyddare i Guds ställe." Och säg, om de vänder er ryggen: "Vittna då, att det är vi som har underkastat oss Hans vilja."(Al-Imran: 64)

Bevis för trosbekännelsen att Muhammad är Allahs sändebud, är Allahs yttrande; ETT SÄNDEBUD har nu kommit till er, [en man] ur era [egna] led. [Tanken] att ni kan drabbas av straff tynger hans sinne, alla hans omsorger gäller er. Han ömmar för de troende, full av kärlek. ( at-Tawbah: 128)

Trosbekännelsen att Muhammad är Allahs sändebud betyder att man lyder honom i det han befallde, bekräftar det han underrättade om, undviker det som han förbjöd och förhindrade , och att Allah endast dyrkas på det sätt som han föreskrev.

Bevis för bönen, allmosegivandet och förklaring av Tawhid, är Allahs yttrande: Men inga andra påbud gavs dem än att dyrka Gud med ren och uppriktig tro liksom de som i gångna tider sökte sanningen, och att förrätta bönen och att hjälpa de behövande. Detta är den sanna, i människans natur nedlagda religionens klara och evigt giltiga [påbud]. (al-Bayyinah: 5)

Bevis för fastan är Allahs yttrande: TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er - kanske skall ni frukta Gud. ( al-Baqarah: 183)

Bevis för vallfärden är Allahs yttrande: Vallfärden till denna Helgedom är en plikt gentemot Gud för var och en som har möjlighet att genomföra den. Och den som förnekar sanningen [skall veta att] Gud är Sig själv nog och inte behöver [någon eller något i] Sin skapelse(al-Imran- 97)

ALLAH'U AKBAR

Shaytan lämnar dig inte...



Shaytan (Djävulen) lämnar dig inte, inte ens när du sover


När du sover, knyter Shaytan knopar över dig och stryker varje knop; han gör detta för att göra dig lat, att du missar din bön, och att du vaknar i ett otäckt sinnestillstånd. Det kan verka som en harmlös trick hos Shaytan att göra dig lat, men det är sannerligen inte; I själva verket är det ett mycket försåtligt trick som leder till ytterligare ondska: den lata personen är inte är tillräckligt stark för att bekämpa hans begär, håll vakt om viskningar från en envis ärkefiende - Shaytan. 

Profeten  sade: Satan knyter tre knutar på baksidan av ert huvud när ni sover. Vid varje knut läser han och utandas följande ord, ’Natten är så lång, så förbli sovande. När man vaknar upp och ihågkommer Allah så löses en av knutarna upp; och när man utför tvagning upplöses den andra knuten; och när man ber så upplöses den tredje knuten . Då vaknar han energisk, fridfull och glad. Annars kommer han vakna ängslig, orolig och lata. Mukhtasar-Muslim: 387

ALLAH'U AKBAR

Kärleken till Allah! ♥



En exceptionell kärlek

Kärleken till Allah bör ockupera människans hjärta och få totalt ägande av den, och om den inte tar det helt och hållet, borde den åtminstone överväga kärlek av alla andra saker i den. Allah säger om de troende: ''människor som Han älskar och som älskar Honom''[Quran 5:54]

Och profeten  sade: "En människa kommer inte ha uppnått tro om man inte älskar Allah och Hans Sändebud mer än något annat.(Al-Bukhari)


 

När dödsängeln kom för att ta profeten Ibrahims själ, sade senare: "Har du någonsin sett en kompis ta hans väns liv?" Till detta svarade Allah: "Har du någonsin sett en vän som ogärna vill se hans vän?" Då sade Ibrahim: "O dödsängeln! Ta min själ!" Profeten lärde följande åkallan till sina följeslagare: "O Allah, låt mig älska Dig och att älska dem som älskar Dig, och att älska det som för mig närmare Din kärlek, och gör Din kärlek dyrbarare för mig än kallt vatten för den törstige. "(At-Tirmithi)

Al-Hasan Al-Basri brukade säga: "Den som känner Allah, älskar Honom"

Orsaker till kärlek till Allah

Den första orsaken är människans kärlek till sig själv och sin strävan att fullkomna sin egen skapelse. Detta leder direkt till att älska Allah, eftersom människans existens och attribut är bara gåva från Allah, vars nåd och vänlighet har fört människan från bakom gardinen av icke-existens i denna synliga värld. Människans bevarande och slutligen uppnående av perfektion är också helt beroende av Allahs nåd. Det skulle verkligen vara underligt om man skulle ta sin tillflykt från solens värme i skuggan av ett träd och inte vara tacksam mot trädet, utan vilken det inte skulle finnas någon skugga alls. På precis samma sätt, vore det inte för Allah, skulle människan varken ha existens eller attribut. 

Den andra orsaken till denna kärlek är att männsikan älskar sin välgörare, och i sanning, hans enda välgörare är Allah, oavsett vilken vänlighet man får från medmänniskor så beror det på omedelbar uppmaning av Allah. Oavsett skäl som kan ha föranlett vänlighet han får från andra, är Allah den Ende som satte skälet i verk.

Den tredje orsaken till människans kärlek till Allah är hans begrundande av Allahs vackra attribut, Allahs kraft och visdom, av vilka mänsklig kraft och visdom är svagaste reflektioner. 

Tecken på kärlek till Allah

Många hävdar att de älskar Allah. Var och en bör granska sig själv vad beträffar äktheten av den kärlek som han bekänner.

Det första testet på hur äkta kärleken är, är detta: att han inte skall ogillar tanken på döden, ty ingen vän drar sig undan från att gå för att se en kär och älskad vän. Följeslagaren Abu Moosa Al-Ashari berättade att profeten Muhammed sade: "Den som längtar efter att träffa Allah, längtar Allah att möta honom." (Al-Bukhari)

Det är sant att den som uppriktigt älskar Allah kan dra sig bort från tanken av döden innan han är fullt beredd att möta sin älskade i nästa värld, men man skulle kunna tänka, han bör arbeta hårt för att förbereda sig för detta möte i förväg . 

Det andra testet är att man bör vara beredd att offra sin egen vilja till Allahs, att hålla fast vid det som för honom närmare Allah, och man bör hålla sig undan från allt som distanserar honom från Allah. Ens verksynder är inga bevis att man inte alls älskar Allah, men det bevisar att han inte älskar Allah med hela sitt hjärta. Al-Fudhayl Ibn Iyaadh sa en gång: "Om någon frågar dig om du älskar Allah, tig; för om du säger: '' jag älskar inte Honom", så är du är en icke-troende, och om du säger "ja, det gör jag" så kan dina gärningar motsäga ditt påstående.

Det tredje villkoret är att hågkomsten av Allah alltid bör förbli färskt i ens hjärta, för vad man älskar, minns man ständigt; och om kärleken är perfekt, då kommer man aldrig glömma det. 

Det fjärde testet är att man kommer att älska Koranen, vilket är Allahs ord, uppenbarad till Muhammed som är Allahs profet; faktiskt, om ens kärlek är riktigt stark, kommer det att omfatta hela skapelsen, ty han som älskar någon, älskar de verk han utgör. 

Det femte testet är att man eftertraktar avskildhet och ostördhet för dyrkan och hängivenhet; man längtar efter att natten ska närma sig så att man kan inneha sällskap med sin Vän utan hinder. Om man föredrar samtal på dagen och sova på natten för en sådan avskildhet, då är ens kärlek bristfällig. 

Det sjätte testet är att dyrkan blir lätt. En rättfärdig man sade en gång: "Under loppet av trettio år, utförde jag min nattandakt med stor svårighet, men under loppet av de närmaste trettio åren blev en fröjd." När kärleken till Allah är fullbordad, är ingen glädje lika med glädjen av dyrkan.

Det sjunde test är att man älskar dem som lyder Allah och avskyr dem som inte tror på Honom och inte lyder Honom. Allah den Allsmäktige säger:''Du kan inte finna [sådana] människor som tror på Gud och den Yttersta dagen och som [samtidigt] söker vänskap med dem som trotsar Gud och Hans Sändebud - inte ens om det gäller deras egen fader eller son eller broder eller [andra] som står dem nära. Det är i deras hjärtan som Han har skrivit in tron och de som Han har stärkt med Sin ande, och dem skall Han föra till lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid. Gud är nöjd med dem och de är nöjda [där de njuter] Hans [gåvor]. De är Guds trogna och Guds trogna skall det sannerligen gå väl i händer!'' [Quran 58:22]

ALLAH'U AKBAR

Hur man disciplinerar sig själv!

Hur kan muslimen disciplinera sig själv islamiskt sätt, speciellt om han har brister i sitt religiösa engagemang, som Allah vet bäst om?

Prisad vare Allah

Att erkänna dina brister är ett av de första stegen för att disciplinera sig själv.

Vem än som erkänner att han har brister har påbörjat vägen av självdisciplinering. Detta erkännande är en av de saker som gör att vi disciplinerar oss själva och att vi fortsätter att göra det. Detta erkännande borde inte orsaka att man inte disciplinerar sig själv. Det är ett tecken på att Allah tycker om en när en person försöker ändra sig själv och utvecklas, såsom Allah säger: 

Gud förändrar inte människornas villkor, förrän de ändrar sitt sinnelag” [13:11]

Vem än som försöker ändra sig för Allahs skull, då skall Allah hjälpa honom att ändras. 

Varje person är individuellt ansvarig för sig själv och kommer att bli frågad individuellt, som Allah säger:

"Ingen av de varelser [som befolkar] himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som [Hans] tjänare;
Han vet deras antal - var och en är räknad - och var och en skall på Uppståndelsens dag stiga fram ensam inför Honom.
[19:93-95]

Människan kan inte dra fördel av det som har sagts till honom om godhet om inte han själv finner ett intresse i det. Känner du inte till historien om Noohs fru och Loots fru som var medlemmar i dessa två profeters hushåll. Tänk dig hur dessa profeter kämpade för att vägleda deras fruar och hur mycket vägledning dessa fruar fick ta emot, men det fanns inget intresse från deras håll så det sades till dem:

"Gå in i Elden med de [övriga fördömda]![66:10]

Medan Faraos fru – även om hon var medlem i hushållet till en av de ondaste – framförs av Allah som ett exempel för de som tror för att hon disciplinerade sig själv. 

De sätten en muslim kan disciplinera sig själv på är följande:

  • Dyrka Allah, etablera en kontakt med Honom och underkasta sig Honom. Detta görs genom att man uppmärksammar de obligatoriska handlingar av dyrkan väl och att man rengör sig hjärta från att fästa sig vid något annat än Allaah.
  • Läsa Koranen en hel del, fundera/reflektera kring dess mening och försöka att förstå den.

  • Läsa nyttiga böcker som beskriver de metoder man kan behandla och rengöra hjärtat  som t.ex. Mukhtasar Manhaaj al-Qaasideen, Tahdheeb Madaarij al-Saalikeen och så vidare; läsa biograferna av de rättfärdiga föregångarna (salaf) och lära sig deras attityd och uppträdande som t.ex. Sifat al-Safwah av ibn al-Jawzi och Ayna nahnu min Akhlaaq al-Salaf av Baha’ al-Deen ’Aqeel och Naasir al-Jaleel.

  • Delta i kunskapsmässiga progam som klasser och lektioner.

  • Att använda sin tid väl och inte använda den på sådant inte kommer att gynna dig varken i världsliga eller spirituella saker.

  • Inte ge efter för mycket tillåtna saker och att inte uppmärksamma dem alltför mycket.

  • Hålla ett gott sällskap och leta efter rättfärdiga kamrater som kan hjälpa dig att göra gott. De som bor ensamma kommer att missa en hel del av den goda moralen av en god broder/syster som t.ex. att föredra andra före sig själv och att vara tålmodig. 

  • Försöka att handla efter det man lärt sig och att sätta det i praktiken.

  • Noggrant granska sig själv.

  • Ha självförtroende – medan du förlitar dig på Allah – för att den som inte har något självförtroende kan inte agera/handla.

  • Förakta dig själv för att du inte gör tillräckligt gör Allahs skull. Detta motsäger inte det som nämnts ovanför. Människan måste kämpa hårt medan fortfarande tänker att hans insatser inte är tillräckliga.

  • Att praktisera isolation som är föreskriven i shariah. Du skall inte beblanda dig med människor hela tiden utan du ska ha en viss tid som du spenderar ensam i dyrkan [till Allah] som är föreskriven i Islam.



Vi ber Allah att hjälpa oss och dig att disciplinera oss själva och att uträtta det som Allah älskar och är nöjd med. Må Allah skicka välsignelser och fred över vår Profet Muhammad och över hans familj och följeslagare.


Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

ALLAH'U AKBAR

Tre utmärkelser förvirrar ofta!



Det finns vissa saker som själen ofta förvirrar och blandar ihop, och endast de med djup insikt och visdom kan riktigt skilja dem åt. Ibn al-Qayyim påpekar några av dessa detaljer och utmärkelser som bör göras.



1. Självrespekt vs. Fåfänga

"Självrespekt är att höja din själ över de futtiga och obetydliga saker som gör att människor böjer halsen. På sådant sätt hindrar han sig själv från detta.
Detta skiljer sig från arrogans, vilket är en egenskap som är född från två saker: att vara imponerad av sig själv och att nedvärdera andra. Så, arrogans föds ur dessa två saker, och den första (dvs. självrespekt) är född av två saker: att ära sig själv och att göra det nobelt ...

Grunden för allt detta är att förbereda och träna upp själen och ge dess ägare företräde över den. Så, om man misslyckas i sin beredning och träning, då har han misslyckats med allt. "

 

2.   Att skydda sig själv vs. arrogans

"Den som skyddar sig själv är lik den man som tar på sig nya kläder, rena och vita, samt dyrt. Så tillträder han kungarna och de under dem i dessa kläder. Han strävar efter att skydda dessa kläder från fläckar och smuts som skulle kunna påverka dess vithet och renhet. På detta sätt ser du honom se ädel ut och ständigt fly från de platser där han fruktar att det kommer att smutsa ner hans kläder. Han tillåter inte att någon fläck eller stänk av smuts komma åt hans kläder. 

Detta är liknelsen av den som stärker och bygger sitt hjärta och religion: du ser honom undvika fläckar av synd, eftersom den fläckar hjärtat och smutsar ner det mer än någon fläck av smuts som kan smutsa ner någon  ren och vit klädnad. Men ögonen är täckta från att se dessa fläckar. Du ser honom springa ifrån eventuella fläckar, är försiktig runt folk, sällan blandas med dem av rädsla för att samma sak skulle kunna ske med hans hjärta som det skulle kunna inträffade på hans vita kläder om han var runt slaktare och kockar. 

Detta skiljer sig från den som upphöjer sig själv, även om han liknar de ovan i hans undvikande av dessa saker, avser han med detta att kliva över folks halsar och att sätta dem under hans fötter. Så detta är en färg, och det där är en annan färg. "

3.   Ödmjukhet vs Förnedring

"Ödmjukhet är född ur:

•    kunskap om Allah, Hans Namn, Hans Attribut och Hans upphöjdhet, såväl att älska och upphöja Honom
•    att känna sig själv och sina brister.

Från dessa två kommer det karakteristiska av ödmjukhet, och det är underkuvandet av hjärtat till Allah och att sänka vingen av underkastelse och nåd till Hans tjänare. Så han ser inte någon dygd som han har över andra, och han ser inga rättigheter av hans över andra. Snarare ser han dygden av andra över honom, och han ser deras rättigheter före sin egen. Detta är en egenskap som Allah ger till dem Han älskar och vill göra ädla och nära Honom.

När det gäller förnedring, det är ödmjukhet och ansträngning i själen för att förvärva vad den önskar, liksom ödmjukhet av de låga i att uppfylla sina önskningar, ödmjukhet av offret till hans förtryckare och ödmjukheten av någon som söker något från någon annan till den personen. Detta är ödmjukhet och underlägsenhet, och det har ingenting att göra med äkta ödmjukhet. Allah älskar ödmjukhet och Han hatar förödmjukelse och förnedring. Det rapporteras i Sahih att Allahs budbärare  sade: "Det uppenbarades för mig att ni ska vara ödmjuka så att ingen skall berömma sig över andra, och ingen ska kränka andra."     

['ar-Ruh'; s. 313-317]

ALLAH'U AKBAR

Lite kort om profeten Muhammed s.a.w



Ville kort berätta om profeten Muhammeds liv;

Muhammed Mustafa s.a.w var föddes år 571 e.Kr. i Mekka och dog 8 juni 632 i Medina i nuvarande Saudiarabien, han var grundaren av religionen islam. Muhammed är Allah's sista profet, som under en period på 20 år fick emotta islams heliga budskap, Koranen, genom från Gud, via ärkeängeln Gabriel. Muhammed nämns också i den muslimiska trosbekännelsen: "Det finns ingen gud utom Gud och Muhammed är hans sändebud".

Muhammed är  "Guds budbärare". Hans ursprungliga tillnamn var al-Amin, "den trovärdige". Hans namn i skrift eller tal följs traditionellt av frasen S.A.W, (sallā allahu ʿalayhi wa sallam, صلى الله عليه وسلم), arabiska för "Guds frid och välsignelse vare över honom".


ALLAH'U AKBAR

Från ett barn.



När du trodde att jag inte såg på, såg jag dig hänga upp min första målning på kylskåpet, och jag ville genast måla en annan.

När du trodde att jag inte såg på, såg jag dig mata en hemlös katt, och jag lärde mig att det var bra att vara snäll gentemot djur

När du trodde att jag inte såg på, såg jag att du gjorde min favorit kaka till mig och jag lärde mig att små saker kan vara speciella saker i livet.

När du trodde att jag inte såg på, hörde jag dig göra en åkallan, och jag visste att det fanns en Gud jag alltid kunde prata med och jag lärde mig att ha tillit till Allah.



När du trodde att jag inte såg på, såg jag att du lagade mat och tog det till en vän som var sjuk, och jag lärde mig att vi alla måste hjälpa att ta hand om varandra.

När du trodde att jag inte såg på, såg jag att du tog av din tid och pengar för att hjälpa de som inte hade något, och jag lärde mig att de som har något ska ge till de som inte har nått.

När du trodde att jag inte såg på, kände jag när du pussade mig och jag kände mig älskad och trygg.

När du trodde att jag inte såg på, såg jag att du tog hand om hemmet och alla i den, och jag lärde mig att vi måste ta vara på det som vi har fått.

När du trodde att jag inte såg på, såg jag hur du hanterade ditt ansvar även om du inte kände dig bra, jag lärde mig att jag måste vara ansvarsfull när jag blir stor.

När du trodde att jag inte såg på, såg jag tårar komma från dina ögon och jag lärde mig att vissa saker gör ont, men det är OK att gråta.

När du trodde att jag inte såg på, såg jag att du brydde dig, och ja ville bli allt som jag kunde bli.

När du trodde att jag inte såg på, lärde jag mig det mesta av livets lärdomar som jag behöver veta för att vara en god och produktiv person när jag blir stor

När du trodde att jag inte såg på, så tittade jag på dig och ville säga; "Tack för allt som jag såg när du trodde att jag inte såg på. "

ALLAH'U AKBAR

Om

Min profilbild

Allah

ASSALAMU ALAIKUM! Denna blogg kommer handla om Islam. Vi är en liten tjej grupp som försöker utveckla våra kunskaper om Islam/Iman. Ifall ni har frågar om gruppen eller bloggen så är det att maila till: [email protected]
RSS 2.0